15 april 2012

Fördomar

Samernas historia har genom åren präglats av rasism och diskriminering. Fortfarande är fördomar mycket vanliga, ofta som en konsekvens av marktvister mellan samer och icke-samer. Även om fördomarna verkar ha starkare fäste i norr där samerna själva bor, har vi nog alla hört påståendet att ”samerna bara lever på bidrag”. När jag vid ett av våra samtal tar upp ämnet med Cissi och Robin suckar Cissi. ”Jo, den har man ju hört ett par gånger…” Robin säger att han antar att man syftar på de bidrag samerna får av staten för renar som dör i trafiken. ”Det är bara löjligt. Vi får ungefär 3 500 kr i ersättning för en vaja, 1 900 kr för en sarravas 1 500 kr för en kalv. Det är ingenting jämfört med vad vi hade fått för en slaktad ren som ger ca 62 kr/kg.” Några andra specifika bidrag menar han att de inte får. ”En del fördomar är däremot sanna, som att vi bara äter renkött till exempel. Varför skulle vi köpa kött när vi har det därute gratis? Dessutom finns det inget kött som smakar så gott som renkött!” Han fortsätter: ”Vi äter renkött i alla dess former och vi tar vara på varenda liten del av renen. Av blodet gör vi till exempel blodpalt och fettet torkar vi och sedan har vi det i kaffet. Det är väldigt gott!” Efter mitt besök i Malå sameby kan jag intyga att detta påstående stämmer. Under de fem dagar jag var där fick jag smaka hamburgare gjord på renkött, köttfärssås gjord på renkött, renskav, smörgåspålägg i form av renkött, blodpalt gjord på renblod och naturligtvis även kaffe med torkat renfett. Finessen med renfett i kaffet är att det smälter, vilket gör att det fyller ungefär samma funktion som kaffegrädde. Att det skulle vara ”väldigt gott” är dock en överdrift! Renens kött smakar däremot bra. Smaken är väldigt säregen och det smakar på något sätt mer än vad annat kött gör.

Eftersom jag vill prata mer om fördomar frågar jag Cissi och Robin hur de egentligen upplever allmänhetens attityd. Vid det här laget har även deras vän Rickard anslutit. Cissi säger att hon upplever att allmänheten idag har en ganska neutral inställning till samerna. ”Det är klart att det alltid är svårare att tillhöra en minoritetsgrupp, men jag tror faktiskt att det överlag är lättare att vara same idag än vad det var förr.” Robin fortsätter: ”Det har ju funnits renar här i alla tider så folk är liksom vana. Om någon bråkar är det oftast den äldre generationen, alltså de som har växt upp med en negativ syn på oss.” Cissi håller med honom: ”Ja, vi har det faktiskt väldigt bra härnere. Vi har inte så mycket rovdjur och folk är som sagt var inte så sura. Det är nog svårare för dem i norr.” Rickard berättar dock att han blivit hotad med polisanmälan för att han körde skoter på vägen en gång.

När jag undrar över om de någonsin har utsatts för någon form av mobbning på grund av sitt ursprung, säger Cissi att hon hamnade hos rektorn en gång under högstadiet för att hon slagit en kille som kallade henne ”lappjävel”. ”Antingen står du upp för att du är lapp eller också tar du skiten.”, menar hon. Rickard berättar att han kallades för ”lappen” under hela sin skoltid. ”Men jag tog verkligen inte alls illa upp. Jag visste att folk bara skämtade och om jag sa ifrån slutade de.”

Rickard och Robin flyttar bort en trafikskadad ren från vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar