Samernas historia har genom åren präglats av rasism
och diskriminering. Fortfarande är fördomar mycket vanliga, ofta som en
konsekvens av marktvister mellan samer och icke-samer. Även om fördomarna verkar ha starkare fäste i norr där samerna
själva bor, har vi nog alla hört påståendet att ”samerna bara lever på bidrag”.
När jag vid ett av våra samtal tar upp ämnet med Cissi och Robin suckar Cissi.
”Jo, den har man ju hört ett par gånger…” Robin säger att han antar att man
syftar på de bidrag samerna får av staten för renar som dör i trafiken. ”Det är
bara löjligt. Vi får ungefär 3 500 kr i ersättning för en vaja, 1 900
kr för en sarravas 1 500 kr för en kalv. Det är ingenting jämfört med vad
vi hade fått för en slaktad ren som ger ca 62 kr/kg.” Några andra specifika
bidrag menar han att de inte får. ”En del fördomar är däremot sanna, som att vi
bara äter renkött till exempel. Varför skulle vi köpa kött när vi har det
därute gratis? Dessutom finns det inget kött som smakar så gott som renkött!”
Han fortsätter: ”Vi äter renkött i alla dess former och vi tar vara på varenda
liten del av renen. Av blodet gör vi till exempel blodpalt och fettet torkar vi
och sedan har vi det i kaffet. Det är väldigt gott!” Efter mitt besök i Malå
sameby kan jag intyga att detta påstående stämmer. Under de fem dagar jag var
där fick jag smaka hamburgare gjord på renkött, köttfärssås gjord på renkött, renskav,
smörgåspålägg i form av renkött, blodpalt gjord på renblod och naturligtvis
även kaffe med torkat renfett. Finessen med renfett i kaffet är att det
smälter, vilket gör att det fyller ungefär samma funktion som kaffegrädde. Att
det skulle vara ”väldigt gott” är dock en överdrift! Renens kött smakar däremot
bra. Smaken är väldigt säregen och det smakar på något sätt mer än vad annat kött gör.
Eftersom jag vill prata mer om fördomar frågar jag Cissi
och Robin hur de egentligen upplever allmänhetens attityd. Vid det här laget
har även deras vän Rickard anslutit. Cissi säger att hon upplever att
allmänheten idag har en ganska neutral inställning till samerna. ”Det är klart
att det alltid är svårare att tillhöra en minoritetsgrupp, men jag tror
faktiskt att det överlag är lättare att vara same idag än vad det var förr.”
Robin fortsätter: ”Det har ju funnits renar här i alla tider så folk är liksom
vana. Om någon bråkar är det oftast den äldre generationen, alltså de som har
växt upp med en negativ syn på oss.” Cissi håller med honom: ”Ja, vi har det
faktiskt väldigt bra härnere. Vi har inte så mycket rovdjur och folk är som
sagt var inte så sura. Det är nog svårare för dem i norr.” Rickard berättar
dock att han blivit hotad med polisanmälan för att han körde skoter på vägen en
gång.
När jag undrar över om de någonsin har utsatts för
någon form av mobbning på grund av sitt ursprung, säger Cissi att hon hamnade
hos rektorn en gång under högstadiet för att hon slagit en kille som kallade
henne ”lappjävel”. ”Antingen står du upp för att du är lapp eller också tar du
skiten.”, menar hon. Rickard berättar att han kallades för ”lappen” under hela
sin skoltid. ”Men jag tog verkligen inte alls illa upp. Jag visste att folk
bara skämtade och om jag sa ifrån slutade de.”
 |
Rickard och Robin flyttar bort en trafikskadad ren från vägen |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar