15 april 2012

Same vs. lapp

Under mina samtal med Cissi, Robin och Susanne ber de mig att kalla dem för ”lappar” istället för samer. Detta var till en början mycket främmande för mig eftersom lapp ofta anses vara ett skällsord, i alla fall här nere i söder. När jag påpekar det förklarar de för mig att samerna själva skiljer på lappar och samer, även om samer förstås är folkgruppens officiella namn. ”När vi pratar om samer syftar vi på dem som bor längre norrut. De tycker att de är lite finare än alla andra och för dem är den samiska kulturen extremt viktig. De går till exempel omkring i kolten hela tiden, medan vi bara bär den när det är begravning eller under lapphelgen.*”, berättar Cissi. Robin fyller i: ”Lappar är de som lever av renskötsel, alltså är vi lappar. Vi är inte är lika malliga över våra rötter som samerna är. Jag är renskötare och jag har samiskt ursprung, men jag är också svensk medborgare och det är inte mer med det.”

Susanne som kommer från en svensk familj utan någon samisk anknytning säger att ingen har problem med att hon kallar sig lapp. Skulle hon däremot komma på att kalla sig same skulle reaktionerna bli annorlunda. ”Jag som är ingift i samesamhället kan tycka att det hela är lite löjligt ibland. Visst förstår jag att de är ett minoritetsfolk och att de värnar om sin kultur, men jag tycker inte att det är nödvändigt att vara så exkluderande. Allt genomsyras av en vi-mot-dem-mentalitet. Jag nekades till exempel medlemskap i slöjdgruppen i Malå sameby eftersom jag inte är av samisk börd. Men mina barn är ju av samisk börd och om jag inte får lära mig slöjda, hur ska jag då kunna lära dem?”

* Varje sameby har sin egen lapphelg som infaller på ett specifikt datum varje år. Evenemanget anordnas av samebyn och besökarna erbjuds aktiviteter som till exempel lassokastning.


Lapp?
Same?

1 kommentar:

  1. Jack van Houwelingen canncon@hotmail.com26 augusti 2022 kl. 09:10

    Jag föddes i Södra Holland och säger alltid att jag är Holländare men jag är också Nederländer. Jag lärde mig på skolan att långt upp i norra Europa så finns Lappland fördelade över 3 länder, folket som bo där är lappar. Först bodde jag i södra Sverige o fick så småningom reda på att man skulle säga Samer o att området heter Sápmi. Om man tar en karta så är områdets namn Lapponia. Nu bor jag i Sápmi’s metropol o har träffat och snackats med många människor som jag har ställt samma fråga ”hur ser du på förhållandet mellan Samer/Lappar och Svenskar” dem flesta har ingen problem med varandra och som nån mycket känd o respekterad Lapp sa ”här i Jokkmokk är hela bunten halv Lappar så dom hör lika mycket hemma här som jag, o dom som är ny har kommit hit eftersom dom älskar landet så dom hör också hemma här”. När det gäller mig? Jag stack hemifrån när jag var 16 och har bott på många olika platser i 8 olika länder, jag kom hit eftersom jag ville uppleva hur det är att bo i norra Sverige för 1 år, men jag trivs lika mycket med den långa mörka tysta vinter som ljusa sommar så jag kommer att bo kvar här. Vi är allihopa från denna Jorden och den Jord är från oss allihopa.

    SvaraRadera